חשיבותה של תקשורת ברורה עם כלבים

ניסיתם לאלף את כלביכם, אך הוא ממשיך בסורו? יתכן והבעיה טמונה בתקשורת בניכם. תקשורת מעורפלת בין כלבים לבעליהם היא עניין שכיח שיש לתת עליו את הדעת כאשר מתחילים לאלף. כיצד שומרים על תקשורת בהירה ונכונה עם חברינו ההולכים על ארבע?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
תקשורת ברורה עם כלבים

כלבים מתקשרים בינם לבין עצמם באמצעות שפת גוף עשירה, תקשורת ווקאלית וריחות. לצערנו איננו יכולים לחקות תקשורת מדויקת וענפה שכזו עם כלבינו, משום כך אנו בונים איתם תקשורת בשפה שאנו מכירים- השפה המילולית. אך פה גם טמון החיסרון. פעמים רבות אנו דא מבלבלים את כלבינו בניסיון לתקשר איתם וכתוצאה מכך מופיעות התנהגויות לא רצויות.

מהם הגורמים לתקשורת מעורפלת ולא ברורה?

חוסר עקביות – במקרים רבים אנו מרשים לכלבינו לעשות פעולה מסוימת רק בסיטואציה מסוימת. בעוד ובסיטואציה דומה בזמן אחר, אנו כועסים על הפעולה. להלן קומץ דוגמאות הלקוחות מסיטואציות יומיומיות שלנו עם כלבינו:

קבלת פנים חמה – כאשר הכלב קופץ על בעליו בעת שנכנס הביתה הוא עושה זאת משמחה ואושר. ישנם מקרים שנשמח לקבל קבלת פנים זו וישנם מקרים שלא.

שימוש בחפצים כמשחק – בעלי כלבים רבים משתפים פעולה עם כלביהם במשחק עם חפצים ישנים כמו נעלים ישנות, אך ברגע שמדובר במשחק עם נעל חדשה, הם גוערים על כלביהם ומבלבלים אותו.

זמן פינוק על הספה – תחושת ההתכרבלות עם הכלב היא תחושה נפלאה. במקרים רבים מתחשק לנו להתכרבל עם חברינו על הספה ולפנק אותו, אך במקרים בהם הכלב עולה לבד על הספה הוא מקבל נזיפה.

משחק תוקפני – עידוד קפיצות ונשיכות עם גורים, גם אם נעשות מתוך משחק, מעניק להתנהגות זו חיזוק חיובי ויכול להוביל להתנהגות לא רצויה בעתיד.

הפרעה בזמן האוכל – המתנה לשאריות האוכל של ליד השולחן היא תמונה שכיחה בקרב כלבים ובעליהם. בעלים רבים מצ'פרים את כלביהם במקרים מסוימים בשאריות מזון בזמן הארוחה ובמקרים אחרים כועסים עליהם על ההפרעה.
בכל המקרים שצוינו הבעלים מאפשרים לכלב לבצע התנהגות מסוימת במצבים מסוימים, אבל אוכפים אותה במצבים אחרים.

התוצאה

כלב מבולבל שאינו מבין מה אנו רוצים ממנו. מכאן הדרך קצרה לתסכול ופיתוח בעיות התנהגות.
אם אנו רוצים כלב שמח שחי עמנו בהרמוניה וברוגע, ומעבר לכל- מבין על אילו התנהגויות אנו מתגמלים אותו, עלינו להימנע מחוסר עקביות שכזו ולמנוע את הופעת ההתנהגות הלא רצויה בכל המצבים ולא רק בזמן שנוח לנו.

חוסר עקביות יכולה להתבטא גם במילים שונות שמגיבים בני הבית להתנהגות מסוימת. לדוגמה, האמא נותנת לכלב הוראת "שב" והאבא "לשבת". אלו שני דברים שונים עבור הכלב. על מנת לבסס תקשורת ברורה, נחוצה אחידות בשפה בקרב כל בני הבית.

האנשה – הכלב עושה לי "דווקא"

כשאנו מאנישים כלב (מייחסים לו תכונות אנושיות), אנו נוטים להגיב בצורה לא מתאימה להתנהגויות שהוא מציע. חשוב לזכור כי הנמען מן הצד השני אינו בן אנוש. כי אם בעל חיים עם דפוסי התנהגות, צרכים ויצרים השונים משלנו.
לדוגמה, האמירה הקלאסית "הכלב מתנקם בי כי…" – הינה אמירה שמקורה בהאנשה ואין לה שום ביסוס מדעי.

כלבים לא מתנקמים, כלבים פועלים כאן ועכשיו מסיבות שונות. אף אחת מהן אינה כוללת את רגש הנקמה. הכלב לא אכל את הספה או כרסם את הדלת כי הוא מתנקם בבעליו שהשאירו אותו לבד בבית. הוא עשה זאת מתוך אחת או יותר מהסיבות הבאות: שעמום, אנרגיה עודפת שלא פורקה בצורה נכונה (בעיקר בפעילות גופנית), מצוקה פיזית כלשהי (קלקול קיבה למשל) או מתח נפשי (חרד להישאר לבד).

חשוב לדעת כי האנשה שכזו יוצרת בלבול בקרב הכלב,. שכן, אנו שוכחים לרגע שאינו מבין את שפתנו ומצפים ממנו
להתנהג כאחד האדם. במקום לכעוס עליו יש לבדוק מהן הסיבות האמיתיות להופעת ההתנהגות הלא רצויה ולטפל בהן.

שימוש רב במילה "לא"

המילה "לא" אינה נושאת משמעות מיוחדת עבור הכלב. שכן, הוא שומע אותה כל הזמן. גם בשיח בין בני אדם. לעיתים היא אכן עשויה להפסיק התנהגות לא רצויה בו ברגע. אך ההתנהגות תחזור ותופיע ברגע אחר, כיוון שלא לימדנו את כלבנו התנהגות חלופית נאותה.

אם רצוננו לבסס תקשורת מצוינת עם כלבנו ולנתב אותו להתנהגויות נעימות, מומלץ להתמקד בלימוד התנהגויות ספציפיות שאנו רוצים שיעשה ("שב" כשמישהו נכנס הביתה) במקום לגעור בו על שלל התנהגויות לא רצויות (קפיצות, שריטות, נביחות כשמישהו נכנס הביתה).

אינטונציה לא מתאימה או שלילית

נימת הקול שלנו היא שמשפיעה על כלבנו. כשאתם מעודדים ומדרבנים את כלבכם להצלחה ("כלב טוב, כל הכבוד") אמרו זאת בקול מלא חיים ומתלהב ולא בקול יבש, מונוטוני או חסר שמחה.

הדברים אמורים גם לגבי ההתנהגויות. לדוגמה, המילה "אליי" אמורה להוות סימן לכלב שדברים טובים יקרו מיד כשיגיע אליך. אחרת איזו סיבה יש לו לבוא כשכל הגירויים סביב מעוררים את חושיו ויצריו? אל תאמרו אף פעם "אליי" בקול כועס ועצבני. גם אם הכלב מתעלם מכם בפארק, או חוטף משהו בפה ובורח., אחרת למילה תהיה קונוטציה לא נעימה והכלב יסרב להיענות לקריאתכם.

אמרו "אליי" בצורה הכי שמחה ומתלהבת תוך שילוב של שפת גוף מזמינה ולא מאיימת. ותהפכו למקור הכיף עבור כלבכם (כמובן שחשוב לתגמל אותו ברגע שמגיע אליכם).

זכרו, אם נדע לבנות תקשורת ברורה וחיובית עם כלבנו, נזכה לחיות איתו חיים הרמוניים, בריאים ושמחים. בהצלחה!

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

התאמת מזון לחתול איכותי ובריא היא החלטה החשובה ביותר שתיקחו החתול שלכם

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן